strategy@brandplans.lt+370 610 611 99 EN

Kaip turėtų atrodyti tobulas marketingo planas?

16 Aug 2017

Efektyvus verslo planavimas su SOSTAC®

/
Paskelbė

Kiek dėmesio skiriate planavimui?

Vieša paslaptis, kad net ir didelės įmonės į planavimo procesą žiūri gana formaliai, todėl metiniai planai dūla stalčiuose, darbuotojai dirba ir stengiasi, bet ne visada žino, kodėl ir ką turėtų daryti, todėl rezultatas nedžiugina tiek, kiek galėtų. Smulkūs ir pradedantys verslininkai dažnai jaučiasi tiesiog per maži, kad planuotų savo veiklą bent metus į priekį. Žinoma, jums gali pasisekti tiesiog atsidurti vietoje ir laiku, pasitikint savo intuicija ar atsitiktinai atlikus teisingą veiksmų kombinaciją. Bet jeigu ne, jūsų laivas gali paskęsti, o jūs nežinosite, nei kur, nei kodėl.

Efektyvus planavimas yra startuolių – įspūdingai greitai augančių verslų – sėkmės paslaptis. Tad jei norite augti ir sukurti sėkmingą verslą, labai svarbu turėti strategiškai pagrįstą planą ir juo vadovautis.

Planas, kurio reikia kiekvienam verslui

Kiekvienai įmonei reikia plano, kuris pasakytų, kaip tapti tuo, kuo verslas nori būti, t.y., kaip įgyvendinti savo misiją, viziją ir pasiekti tikslus. Priklausomai nuo įmonės dydžio, rinkų, klientų, verslo modelio, augimo stadijos, aktualus gali būti skirtingo tipo planas:

  • Strategija. Tai yra pirmas dalykas, kurio reikia verslui – koncepcija. Strategija gali būti aprašyta įmonės verslo plane, marketingo plane ar prekės ženklo strategijoje. Strategija projektuoja įmonės kuriamą vertę, poziciją rinkoje, klientų pritraukimo būdus. Turėdami strategiją, jūs lengvai nuspręsite, ar verta investuoti į įrengimų pirkimą, kaip užsiauginti darbuotojus, ar jūsų reklamos perteikia reikiamą žinutę.
  • Taktinis planas. Tai veiksmų planas vieno ar kito lygio (padalinio, komunikacijos kanalo ir pan.) tikslams įgyvendinti. Taktika gali būti aprašoma marketingo plane, komunikacijos plane, optimizavimo paieškos sistemoms plane, ryšių su klientais valdymo plane ir t.t. Be abejo, šių planų koncepcija turi derėti su pagrindine verslo strategija.

Visa tai kartu su finansiniais ir organizaciniais verslo valdymo aspektais turi sudaryti darnų įmonės verslo planą. Laiko prasme planai gali būti ilgalaikiai ir trumpalaikiai. Trumpalaikis – metai, ilgalaikis – 3-5 m.  Planai gali būti rašomi ir trumpesni, skirti išspręsti konkrečią problemą, pvz., prekių ženklo keitimo planas.

Žmogui, kuris yra rašęs daugiau nei vieną verslo ar marketingo planą, o vėliau dirbęs pagal jį, anksčiau ar vėliau kyla klausimas – tai koks turėtų būti tobulas marketingo planas? Kaip padaryti tokį planą, kuris neprarastų aktualumo metų eigoje ir padėtų tobulėti verslui?

Efektyvus planavimas su SOSTAC®

Kaip visada, yra įvairių teorijų, tinkamų skirtingoms situacijoms. Vienas iš marketingo planavimo modelių, padedančių parengti išsamų aiškios struktūros planą, yra SOSTAC®. Šį modelį sukūrė Paul Smith. Šiandien šis išbandytas ir pasiteisinęs modelis naudojamas daugelio rinkodaros specialistų visame pasaulyje.  (2011 m. dalyvavo The Chartered Institute of Marketing atliktoje svarbiausio amžiaus marketingo modelio apklausoje kartu su 7P, USP, Boston Consulting Group Matrix, Brand Positioning Map, Customer Lifecycle Value, Ansoff’s Growth Strategy Matrix, Loyalty Ladder, PESTLE, Porter’s Five Forces, Product Lifecycle, Segmentation, Targeting, Positioning modeliais).

SOSTAC® marketingo planavimo modelis nusako planavimo proceso logiką, padeda strategiją ir tikslus susieti su veiksmais ir įgyvendinimui reikalingais resursais bei numato vertinimo būdus. SOSTAC modelį išreiškia 6 pagrindiniai marketingo plano elementai:

  • Situation – situacija, kur mes esame šiandien?
  • Objectives – tikslai, kur norime nueiti?
  • Strategy – strategija, kokiu būdu ten pateksime?
  • Tactics – taktika, detalės, kaip ten nukeliausime?
  • Actions – veiksmai, kas, kada ir ką turi padaryti?
  • Control – kontrolė, kaip matuosime, vertinsime ir tobulinsime procesus?

Plane taip pat būtina aptarti 3M: Men – žmogiškuosius išteklius, Money – finansus, Minutes – laiką.

Pagal SOSTAC® modelį paruoštas planas turi visus esminius tradicinius elementus, kurių reikia efektyviam planui. Į planą gali būti įtraukiami visi reikalingi įrankiai ir marketingo modeliai (pvz. išvardinti aukščiau). Tiesiog pagal SOSTAC® modelį parengtas planas yra labai aiškus, vientisas, todėl skatina imtis veiksmų. O juk to mes ir norime?

Veiksmingų sprendimų priėmimas

Viena iš svarbiausių naudingų SOSTAC® modelio savybių yra aiškus strategijos ir taktikos atskyrimas plane ir vadovo galvoje. Kodėl tai yra svarbu? Nes suvokimas apie strategiją ir taktiką padeda priimti veiksmingus sprendimus. Pasitikrinkime:

  • Netinkamu laiku paleista paleista reklaminė kampanija, kainų nepritaikymas sezoniniams svyravimams yra taktinės klaidos. Tokias klaidas lengva ištaisyti. Taktinės klaidos dažniausiai pasitaiko marketingo plano kontekste, priimant sprendimus dėl reklamos, komunikacijos, paskirstymo kanalų ir t.t.
  • Išskirtinumo trūkumas, unikalaus vertės pasiūlymo nebuvimas, bogas pozicionavimas, prastas prekių krepšelio valdymas yra strateginės klaidos. Strateginiai sprendimai, priimami koncepciniame lygmenyje, yra ilgalaikiai, todėl brangesni ir sudėtingai pakeičiami.

Jei strateginės problemos yra painiojamos su taktinėmis, priimama daug neteisingų sprendimų, kurie dažniausiai sukuria nemažus kaštus įmonei. Todėl susiduriant su iššūkiais taktiniame lygmenyje – kai netenkina pardavimai, neveikia reklama – reikia ne skubėti imtis naujų veiksmų, o apgalvoti strategiją. Padės efektyvus planavimas: pradėkime nuo S, situacijos analizės pagal SOSTAC®.

Palikti atsiliepimą